"...ha a huszadik századi történelem mindössze egyszeri és megismételhetetlen félresiklás lenne, amint erről jámbor vagy sanda próféták meg akarnak győzni, akkor már rég el kellett volna következnie a nagy katarzisnak; akkor az ember, az autonóm és emancipált személyiség már réges-régen bejelentette volna az igényét arra, hogy életét, sorsát és személyiségét a történelemtől visszavegye." Kertész Imre
A német Peter Weiss először 1964-ben játszott darabjának teljes címe Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása a charentoni elmegyógyintézet lakóinak előadásában, de Sade úr rendezésében, melyet legtöbbször Marat/Sade formában rövidítenek.
A számos brechti stílusjegyet viselő, "színház a színházban" felépítésű darab meghökkentő és egyedi módon ábrázolja az osztályok szűnni nem akaró harcát és az emberi szenvedést. A német színház egyik legsikeresebb szerzője művében felteszi a kérdést: az igazi forradalom vajon a társadalom vagy sokkal inkább önmagunk megváltoztatásában rejlik?